Wedstrijd verslagen 2018
Seizoen 2018
Wedstrijd Boerdonk
Onze laatste wedstrijd van het seizoen 2018 was op zaterdag 29 September in Boerdonk, waar we in het verleden ook een aantal een wedstrijden gereden hebben. De locatie was echter nieuw voor ons, met twee super kleibanen waar we Power en Spektakel mochten brengen. De tijd die we kregen was net genoeg om een kwalificatierun en een finalerun te kunnen maken. Het was een zeer druk tweedaags pulling evenement, maar met een goede organisatie. Zowel het aan- en afslepen en baanonderhoud gingen soepel en waren goed geregeld. De kleibaan was aan de harde kant, zodat voor een goede start wielspin moeilijk was, en de sleepwagen had moeite om de messen in de klei te krijgen. Deze stuiterde af en toe over de baan, wat niet leuk was voor de machinist zijn rug. Maar we hadden niet meer tijd of keuze om de baan te frezen en weer te laten walsen.
Dus de strijd kon los barsten voor de laatste punten van het te behalen van het NK 2018.
Het Super Standaard klassement was nagenoeg beslist, maar The Mask , de Bounty Hunter en de Just for Fun waren niet van plan, om alles zo maar weg te geven. De Mask was weer gerepareerd en ging als eerste van start, maar niet alle schade van de voorgaande wedstrijd was schijnbaar gerepareerd, wat uitmondde in een kapotte steekas na 12 meter. De Just for Fun en Bounty lieten beiden zien op zo’n kleibaan super vooruit te kunnen, zodat in de finale de Bounty toch een FP pakte met daar net achter met 98.79 m. de Just for Fun.
In de special licht zou de titanenstrijd losbarsten voor de laatste punten, wie zou het NK 2018 binnenhalen?Old School, Mad Doghouse, Chain Reaction en Madness, in de kwalificaties zag je de strijd al ontbranden, de gashendels werden volgens mij al reeds krom getrokken om een goede test te doen en te weten hoe finale zou gaan worden, want dan gaat de sleepwagen een tandje zwaarder zodat echt alle PK`s aan gesproken moeten worden om een top score te halen en dus de meeste punten. De Old School met een nieuwe achteras had de test goed doorstaan dus het kon los barsten. Als eerste ging de Madness van start en kwam tot 64.60 m. De Old School kwam bij 63.75 m. tot stilstand, als derde de Mad Doghouse met 56.16 m. en gaat steeds beter zijn PK`s vinden die er zeker in zitten. De Chain Reaction kwam tot 49.64 m. Een prima afstand, ondanks die kleine motor, jammer dat de grote motor er dit seizoen nog niet in gezeten heeft anders hadden we nog meer Spektakel gehad in deze klasse.
Het NK 2018 gaat dit jaar dus naar de Madness voor de Special Licht Klasse.
In special Zwaar was reeds de beslissing gevallen wie er kampioen zou worden door het wegvallen van de Tazmanian Devil wegens motor schade. Jammer dat we deze auto moesten missen, hopelijk zien we hem in 2019 weer op de baan terug.
Dus in Boerdonk hadden we 3 Pullers, te weten de Green Hornet, Mighty Duck en de Spitfire, die zijn vuurdoop zou ondergaan na 1 1/2 jaar sleutelen.
Nu stond er een Rolls Royce met blower, en de Spitfire zou nu moeten gaan bewijzen of het echt kan gaan werken, na jaren martelen met één en twee motoren. De kwalificaties gingen van start met als eerste de Green Hornet , die voelde zich super op de keiharde kleibaan, als tweede Mighty Duck , maar die trok meteen de koppeling tussen de twee motoren aan gort, dus het was tobben met 1 motor, daar was hij niet voor gekomen naar Boerdonk, helaas. Dan Ronald Beerens met de Spitfire met zijn eerste run in 2018, eindelijk. De motor brulde het uit van plezier en knalde weg met de voorwielen in de lucht, wat Ronald waarschijnlijk naar lucht deed happen, want hoe kun je hier van dromen. Maar hij ging als een speer door naar 97.78 meter. Maar toen was de versnellingsbak niet opgewassen tegen de brute kracht van de Rolls. Een super test wat in 2019 iets gaat worden waar de rest rekening mee kan houden. en nu een nieuwe bak gaan zoeken.
De beslissing in de zware klasse bij deze gevallen .
Gefeliceerd winnaars van het NK carpulling 2018!
Bounty Hunter
Madness
en
The Green Hornet
Wedstrijd Schipluiden
Na vele jaren Power en Spektakel gebracht te hebben, was het helaas de laatste wedstrijd in Schipluiden, de organisatie heeft dit mooie tweedaagse evenement 10 jaar georganiseerd. Met name Jan Dankier en natuurlijk al zijn medewerkers vinden het ook jammer, maar binnen een organisatie moeten er ook nieuwe mensen bij komen die de kar mee willen blijven trekken. Als dat niet lukt, dan moet je automatisch stoppen. Wat de toekomst gaat worden in Schipluiden is nog zeer onduidelijk, maar mochten er nieuwe mensen zijn die door willen gaan, dan blijven we als DCPO in beeld.
Onze Pulling wedstrijd was mager bezet, in totaal 8 deelnemers in de diverse klassen, jammer , maar we hebben er toch nog een paar leuke uren van Power en Spektakel van kunnen maken voor het vele publiek wat aanwezig was.
In de Super Standaard hadden we 2 deelnemers; de Bounty Hunter en de Dustmaker. Het was eigenlijk een ongelijke strijd, maar Henk van Schoten trapte de bodem er bijna uit om de Bounty in meters bij te houden, maar moest toch erkennen dat de Bounty een maatje te groot was voor zijn kleine BMW.
In de Special Licht klasse hadden we 3 deelnemers; de Madness, de Old School en de Mad Doghouse. De Mad Doghouse begint beter op orde te komen om zich in de toekomst te mengen bij de andere toppers. De strijd ging in de kwalificaties al ontbranden omdat de sleepwagen al reeds zwaar afgesteld was, dus de finale zou een titanen gevecht worden voor elke centimeter. De Madness ging als een speer van start, en bracht de sleepwagen naar 84.76 meter, een geweldige afstand op deze superbaan. De Old School kon natuurlijk niet achter blijven en gooide alle PK`s in de strijd om de Madness voorbij de streven , maar moest helaas met een kapotte achteras bij 74.85 meter deze dag eindigen, jammer.
Het zware klassement. De Mighty Duck, No Mercy en Green Hornet zouden de punten gaan verdelen. Met overmacht wist de Green Hornet de eerste plaats op te eisen, met tweede de Mighty Duck en als derde de No Mercy.
We hadden een zonovergoten dag en een superbaan, en laten we hopen dat we in de toekomst ook in Schipluiden weer Power en Spektakel mogen brengen.
Hopelijk is alles op 29 september weer in orde, zodat we in Boerdonk een prachtige afsluiter kunnen maken van het seizoen 2018, en dat deze organisatie ons in de toekomst weer gaat bellen!
Wedstrijd Rijsbergen
Na jaren geleden voor het laatst een wedstrijd te hebben gereden in Rijsbergen, mochten we in 2018 weer tieren over de wedstrijdbaan in Rijsbergen.
En wat hadden we er zin in!
We trapten de wedstrijd af met de Super Standaard klasse, waar de Mask enorme pech had; de aandrijfas brak. Helaas was deze auto dan ook uitgeschakeld voor de rest van de wedstrijd. In de Lichte Special klasse waren we erg blij om de Madness weer te zien; wat is daar een hoop aan gesleuteld, en gelukkig wierp dat zijn vruchten af; hij liep als een zonnetje en dendert die baan over zoals we ervan gewend zijn. Van onze mini de Mad Doghouse kunnen we helaas niet helemaal hetzelfde zeggen; die komt niet goed weg. In de Zware Special rijdt monteur Wilfred met de Tazmanian Devil omdat Bas helaas met rugklachten thuis zit. Maar Wilfred zet een mooie run neer. In de tweede run rijdt de Bounty Hunter de sterren van de hemel in de Super Standaard klasse, maar ook de rest komt mooi mee. In de Lichte Special klasse pakte de Chain Reaction II de aandacht van het publiek; sturen met de neus in de lucht heeft niet veel zin, maar dat maakt wel een klapper als je neerkomt. De Old Skool is toch wel de nieuwe binnenkomer van dit jaar, de mooie paarse wagen loopt ontzettend goed en schiet over die baan alsof het niets is. Maar het spannendste en belangrijkste gedeelte van de dag is natuurlijk wel de finale.
In de Super Standaard klasse rijdt de Just For Fun een zeer respectabele afstand. Duidelijk te zien is wel hoeveel moeite de auto er mee heeft om vol vaart weg te komen. Één van de twee achterbanden heeft er zin in, de ander blijft nog rustig even staan. De Bounty Hunter heeft er iets minder moeite mee, en rijdt de geblokte vlag van de Just For Fun voorbij, maar ook aan die auto is te zien dat het niet een baan is waar je ontzettend veel grip hebt. De Dustmaker wordt even wat geholpen bij het wegrijden door de wielen van de sleepwagen en zet een mooie afstand neer van ongeveer 75 meter, waardoor hij uiteindelijk derde wordt. De Mask, met de kapotte aandrijfas, wordt automatisch vierde.
In de Lichte Special klasse rijdt de Old Skool een adembenemende run en zet daarmee een Full Pull neer. Daarmee maakt hij het de bijna onverslaanbare Madness erg warm voor de voeten. Maar eerst is het de beurt van de Chain Reaction II, die wat rustiger weggaat na zijn spectaculaire vorige run en uiteindelijk als derde zal eindigen. Dan de beurt aan de Madness. Het gas ging er op, de run was erg mooi, maar met 97,55 meter was het geen full pull. Daardoor ging de eerste plek deze keer naar de Old Skool en de tweede naar de Madness. De Mad Doghouse wordt vierde.
In de Zware Special Klasse was het als eerst de beurt aan Martin met de Mighty Duck. In een kaarsrechte lijn reed de auto van A naar B, waar hij uiteindelijk stopte bij ruim 77 meter. De Green Hornet ging heel mooi weg, maar met zo’n raam is het wel een beetje lastig te zien waar je rijdt, zeker als door alle hobbels in de baan je kap zo’n beetje open vliegt. De Green Hornet moet stoppen om niet over de zijlijn te rijden. Ten slotte de Taz, die al rijdend het gas even los laat, ook Wilfred heeft last van die hobbels in de baan, maar ja hoor dan is hij er, gewonnen! De eerste plaats is voor de Taz, de tweede voor de Green Hornet, de derde voor de Mighty Duck en als vierde is geëindigd de No Mercy, die geen finalerun meer heeft gereden.
Wij hebben weer een fantastische dag gehad, hopelijk mogen we volgend jaar ook weer terugkomen in Rijsbergen!
Wedstrijd Soest
Na jaren geleden een demo gereden te hebben in Soest, was het eindelijk gelukt om op dit mooie evenement Power en Spektakel te mogen brengen.
Heel Nederland zuchtte onder de zomerse omstandigheden, maar in Soest hadden we er gelukkig nog een heerlijk windje bij, wat voor enige verkoeling zorgde.
De baan was prima, maar in de beginfase hadden we de baan nog niet goed onder controle. Dit mondde uit in een grote stofwolk waarin de sleepwagen en puller verborgen waren.
Maar de onderhoudsjongens van de baan handen de zaak snel onder controle met fijne sproeiers, zodat voor het vele publiek de zaak aangenamer was, aangezien de stofwolken door de wind precies in hun gezicht werden geblazen. Goed voor de bieromzet, maar niet voor de veiligheid bij het pullen.
We zouden starten met een Jeep klasse, maar die kwam niet opdagen. Jammer!
Bij de Super Standaard klasse hadden we 4 deelnemers: Just For Fun, The Mask, Bounty Hunter en de Dustmaker. De kwalificatieruns gingen voor bijna allen prima, alleen de The Mask had er nog weinig zin in. Na een complete motor revisie waar natuurlijk de nodige uren arbeid in zit, moeten de jongens toch weer opnieuw aan de gang om de nodige PK’s te vinden, succes.
De rest van de pullers zorgde voor een geweldige finalestrijd die in het voordeel werd beslist van de Bounty Hunter, maar de Just For Fun komt toch langzaam dichterbij, wat voor de toekomst alleen maar leuker kan worden.
Daarna de Special Licht klasse, met Madness, Old School, Mad Doghouse en de Chain Reaction. Dit moest het gevecht van de dag worden tussen de Madness en de Old School, maar in de 2de kwalificatie van de Madness ging het mis; de versnellingsbak ging in puin, super jammer, hopelijk hebben ze de zaak voor Rijsbergen weer in orde. Dus de Old School was hier niet te verslaan door Chain Reaction en de Mad Doghouse moet toch nog even gaan sleutelen om de zaak op orde te krijgen, succes.
Tenslotte de Special Zwaar klasse, met de Mighty Duck, Green Hornet en No Mercy, helaas geen Tazmanian Devil. Aan de Spitfire wordt nog druk gesleuteld, maar de rijder wil dit jaar toch nog een paar wedstrijden rijden, dat zou mooi zijn! In het gevecht voor de meters en centimeters in de finale won de Green Hornet, met 2.5 meter verschil werd Mighty Duck 2de en de No Mercy 3e.
Een prachtig gevecht in deze klasse.
We hebben een geweldige pulling avond gehad, en hebben het publiek weer kunnen laten genieten van Power en Spektakel van DCPO.
Op naar Rijsbergen zondag 8 juli, waar onze pullers weer compleet aanwezig zullen zijn!
Na een afgelasting in Herwijnen en moeilijke wedstrijd in Berkel Enschot, waren we weer op een zon overgoten Made voor onze avond wedstrijd. Er werd gereden op drie banen , trucks ,tractoren en DCPO. Het is een geweldige avond geworden met het vele publiek , en op alle banen werden de PK `s flink aangesproken, zo ook bij DCPO natuurlijk. Een super kleibaan die voor de meeste rijders geen problemen meer opleverde i.v.m. banden keuze en een goede gewichtsverdeling om zoveel mogelijk rendement, dus meters, te maken.
De Super standaard klasse met 4 deelnemers , Dustmaker , The Mask, Just For Fun en de Bounty Hunter. De kwalificaties gingen als een speer, alleen de The Mask had na een complete revisie de zaak toch nog niet helemaal op orde wat uitmondde in een kapotte turbo. Jammer, weer sleutelen! De Dustmaker kon ook niet naar de finale, band kapot gereden, jammer. Het gevecht in de finale ging tussen de Just For Fun en de Bounty hunter. Met overmacht werd gewonnen door de Bounty Hunter, dus Just For Fun nog even wat PK `s verzamelen voor de volgende strijd die zeker zal los barsten in de toekomst.
Special licht
Met Chain Reaction, Madness, Old school en de Mad Doghouse die gelukkig overgenomen is door Bas en Aart zodat deze klasse weer mooier is geworden. Er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren om deze puller weer in top van de competitie mee te laten draaien, maar zij gaan er voor.
In de kwalificaties was al te zien dat het harde strijd zo worden in de finale. Maar met 3 meter verschil wist de Madness de eerste plaats te pakken en werd de Old school tweede, maar dit belooft nog wat in volgende wedstrijden. Chain Reaction werd derde en de Mad Doghouse vierde.
Special zwaar
Met de volgende pullers : Mighty Duck, Green Hornet, Tazmanian Devil en de No Mercy. Een kwartet dat er altijd voor gaat om spektakel te geven. De sleepwagen was in de kwalificaties reeds flink aangepast om de heren goed te laten wennen, zodat alle pk`s aangesproken moeten worden in de finale strijd. We hebben daarom een weergaloze finale gezien waar de motoren het uit krijsten van plezier om hun werk te doen voor de baas. Met de No Mercy als winnaar met ruim 82 meter, maar helaas wel de motor kapot, tweede werd de Taz met ruim 66 meter, 3 Mighty Duck; bijna 58 meter, en als vierde Green Hornet met 51 meter, jammer dat het gas los ging anders had er zeker meer in gezeten.
Zoals het er nu uitziet zal er in de diverse klassen nog een geweldige strijd ontbranden, wie zich aan het eind van het pulling jaar “NK 2018” mag noemen. We mogen weer terugkijken op een super mooie wedstrijd in Made en hopelijk tot 2019!
Sleutel ze, om in Soest ook weer een prachtige wedstrijd te maken met Power en Spektakel voor de nieuwe klant van DCPO.
Wedstrijd Berkel – Enschot
Wat een helden, die organisatie in Berkel – Enschot! Daar de wedstrijd in Herwijnen letterlijk in het water viel (door de regen was de baan te nat om een wedstrijd neer te kunnen zetten), zagen we de bui al hangen. De eerste wedstrijd zou niet door gaan. Erg jammer voor zowel ons als het publiek in Herwijnen. Maar toen kregen de rijders het goede nieuws van onze DCPO organisatie; in Berkel – Enschot waren wij welkom om over de baan te razen met onze auto’s!
De avondwedstrijd werd extra sfeervol doordat de meeste auto’s voorzien zijn van LED verlichtingsnoeren in de kleur van de auto en de lichtjes in de wielen van de Green Hornet die gaan knipperen zodra de auto vaart maakt waren een erg leuk detail.
Wel was de baan een flinke uitdaging om dit seizoen mee te beginnen. Door de hele wedstrijd was te zien dat de auto’s moeite hadden grip te krijgen en met vaart weg te komen. Dit begon al bij de eerste ronde.
De proeftrek was voor de Just For Fun, die zich ingroef. De rest van de wedstrijd zou ons overigens leren dat deze auto niet de juiste banden heeft voor deze baan en zich elke ronde in graaft. Na de Just For Fun ging de Mask het proberen. Deze auto heeft duidelijk wat werk gehad de afgelopen winterstop. De auto ging heel aardig weg, maar na deze ronde komt de Mask niet meer terug. De zuiger zit vast waardoor de auto uit de race ligt. Daarna is het de beurt van de Bounty Hunter. Het gaat niet zo vanzelf als we gewend zijn van deze auto, maar hij komt er wel en behaalt een full pull. Vervolgens zijn de Lichte Specials aan de beurt, met eerst de Old Skool. Deze auto gaat super strak weg! Helaas houdt hij er mee op bij de 68 m. Daarna de beurt aan de Chain Reaction II. Deze auto loopt hartstikke mooi maar glibbert een beetje opzij, waardoor de rijder wat gas terug neemt. Daarna gaat de auto rustig verder. Ten slotte de Madness. De auto is gelukkig weer gemaakt, dus de rijder begint rustig, want je wilt niet meteen alles weer kapot hebben. Helaas geen full pull, maar wel een mooie run. Ten slotte de Zware Special Klasse. Als eerst start de Al Capone. Deze komt maar heel zachtjes van zijn plek en komt helaas niet ver. Daarna de Mighty Duck. Ook deze gaat rustig weg en komt helaas niet verder dan halverwege de baan. Daarna de Green Hornet. Wat een auto. Helaas niet zijn beste pull. Vervolgens de Taz. Zelfs de ervaren Taz weet niet verder te komen dan 49 m. Hij ging mooi weg, maar omdat hij langzamer weg moet dan normaal komt hij niet ver. Ten slotte de No Mercy, die niet goed weg komt. De banden spinnen wel, maar de auto komt niet vooruit.
Daarna is het tijd voor de tweede ronde, waarbij we weer beginnen met de Superstandaard Klasse. Het is aan de Just For Fun om deze ronde weer te beginnen. De auto graaft zich weer in en houdt het daarna voor gezien, want dit gaat niet werken. Daarna de Bounty Hunter, want de Mask komt niet terug. De Bounty Hunter zoekt naar grip, gaat tergend langzaam weg maar komt er weer mooi bij en haalt bijna 85 m. Daarna de Lichte Special, waarbij de Old Skool helaas ook niet meer terug komt. De Chain Reaction rijdt een ontzettend mooie run, de auto loopt beter dan hij ooit eerder heeft gedaan en hij haalt een full pull. Daarna is de beurt aan de Madness die nu wat meer durft te laten zien en ook een full pull behaalt. Daarna is het weer tijd voor de Zware Special Klasse, waarbij de Al Capone begint. Helaas; het werkt gewoon niet, de auto wil niet goed van zijn plek. Daarna de Mighty Duck die een mooie afstand aflegt in een mooie rechte lijn, helaas geen full pull. Green Hornet gooit nu het gas erop en rijdt een ontzettend mooie run naar de full pull. Ook de Taz zet een mooie run nee, maar weet die full pull niet te halen. Ten slotte de No Mercy. 110 procent beter dan de vorige run! Helaas alleen niet genoeg voor een full pull.
Tenslotte finale tijd. In de Super Special klasse is de Bounty Hunter de enige die over is, dus die hoeft niet meer te rijden en heeft automatisch al gewonnen. In de Lichte Special klasse gaat het tussen de Chain Reaction en de Madness, die beide een mooie run neerzetten, maar waarin de Madness een grotere afstand aflegt en daarmee dus de winnaar is van die klasse. Ook in de Zware Special Klasse is de strijd al bepaald; de Green Hornet wist als enige een Full Pull neer te zetten in de kwalificaties en heeft daarmee automatisch gewonnen. De rijders mochten nog een run rijden, maar in verband met de zachte baan en de kou hielden zij het hierbij. Daarnaast zaten we exact mooi aan de tijd dat het tentfeest ging beginnen, waardoor het publiek niets hoefde te missen!
Al met al een uitdagende, maar gezellige eerste wedstrijd! Op naar de volgende wedstrijd, die niet in Nederland zal plaatsvinden maar in Duitsland…!