Wedstrijd verslagen 2017

Seizoen 2017

Wedstrijd Schipluiden

In Schipluiden mochten wij onze laatste wedstrijd van het seizoen rijden. Na afgelasting van de wedstrijd in Gulpen in juli vanwege het slechte weer, hadden we er weer erg veel zin in om op de baan te verschijnen. De eerste proeftrek was voor de Mask. Al gauw was duidelijk dat het een lastig baantje zou zijn. De Mask had in de proeftrek moeite om van zijn plek te komen. De Just For Fun wist moeizaam een full pull te behalen. Bij de Dustmaker ging het niet helemaal lekker, bokkend kwam de auto toch een stukje van zijn plek, maar dat was niet voldoende. De Bounty Hunter besloot voorzichtig te proberen weg te komen, dat werkte helaas niet. Bi j poging twee daarentegen ging het prima en behaalde hij alsnog een full pull. De Mask in zijn echte trekpoging ging uiteindelijk ook heel netjes. In de Lichte Special Klasse mocht de Chain Reaction II beginnen. Die zette een mooie run neer tot aan de full pull. De Madness ging niet zo lekker, na teruggevallen te zijn in toeren stopt hij iets voor de helft van de baan. De Old Skool was de nieuwkomer deze wedstrijd. De laatste wedstrijd van het seizoen werd deze auto uitgeprobeerd voor het volgende seizoen. Met zijn opvallende paarse kleur is de auto een leuke verschijning. De auto ging netjes weg maar kwam niet genoeg op toeren.  Na onze nieuwkomer was het de beurt aan de Zware Specials. De Spitfire gaat bokkend weg, maar zijn bestuurder houdt gewoon het gas erop! Hoppa, naar die full pull. De No Mercy loopt nog altijd wat hortend en stotend, en kwam zo wel bij de 100 meter aan. De Taz bleek geheel geen moeite te hebben met de baan en reed op de 100 meter af alsof het niets is. De Mighty Duck deed hem even na en reed in een mooie rechte lijn zo naar die full pull toe. De Al Capone ging heel langzaam weg. Helaas een te hoge versnelling gepakt. Bij poging twee was het helaas finito. Wanneer hij daar had doorgezet was hij komen te zitten met een kapotte koppeling, en dat moeten we natuurlijk niet hebben. Als laatste de Green Hornet, die geheel niet kan sturen doordat de auto zo met zijn neus omhoog komt, maar die een mooie full pull reed.

Nadat lokale 4x4s , trekkers en traptrekkers hun pulls hadden gemaakt, was het tijd voor de tweede run. De Mask ging mooi weg maar wist geen 100 meter te halen, wat niet erg is omdat hij dat in de eerste run wel had gedaan. De Just For Fun komt niet weg, waardoor hij een tweede trekpoging doet waarin hij harder wegtrekt. Ook deze auto haalt geen full pull, maar heeft dit ook in de eerste run al weten te doen. De Twister had totaal geen grip en ploetert zich moeizaam voort. Ook voor de Twister geen full pull, maar ook deze auto wist zich eerder al te kwalificeren. Bij de Dustmaker werd wat gespeeld met het gas om die kleine bandjes bezig te houden. De Dustmaker wist een full pull te behalen, maar reed buiten mededingen mee. De Bounty Hunter reed een mooie run en wist als enige in deze klasse zich twee keer naar de full pull te rijden. In de Special Licht klasse bleek de Chain Reaction II niet lekker stationair te willen lopen. Maar dat maakte op de baan niet uit, want daar ging hij hartstikke lekker. Alleen kwam die zijlijn wel erg dichtbij, dus stopte hij om niet buiten de baan te geraken. Geen full pull, maar door de vorige kwalificatie maakt dat niet uit. De Madness komt niet op toeren en weet zich daardoor niet te kwalificeren voor de finale. Dat zijn we niet gewend van deze nieuwkomer dit seizoen, die dit hele seizoen liep als een tierelier! Deze klasse werd afgesloten door de Old Skool, die een hele mooie full pull maakte. Vol verve was dit de doop van deze auto!
In de Zware Special klasse kwam de Spitfire niet weg bij zijn eerste trekpoging. Bij de tweede ging het een stuk beter, maar waren de toeren nog altijd te laag. Gelukkig had hij zich bij de eerste run al gekwalificeerd voor de finale.
De No Mercy kreeg een dot gas, waardoor de auto wat stuiterde. Was de bestuurder geschrokken? Het leek erop dat het gas werd losgelaten bij de 55 m. De Mighty Duck koos de verkeerde versnelling en kwam daardoor niet ver genoeg. Maar de finalekwalificatie was er toch al. De Al Capone kreeg geen turbodruk en kwam niet ver, dus helaas geen finale.  De Taz en Green Hornet hadden in hun eerste run al mooie full pulls gehaald en besloten door de tijdsdruk om geen tweede run te doen, maar meteen door te gaan naar de finale.

Ten slotte, waar het allemaal om draait: de finale. In de Superstandaardklasse werd de Dustmaker 5e. Hij reed een mooie run maar deed buiten mededingen mee. De vierde plek was voor de Twister, die spinnend als een gek zijn run maakte. De derde plaats ging naar de Mask, die een mooie run maakte. De tweede plek naar de Just For Fun die erg rustig reed voor zijn doen maar een nette run neerzette. En de onbetwiste eerste was de Bounty Hunter, die af ging als een raket.  Helaas had zijn rijder niet zoveel geluk in de Lichte Special Klasse. De Madess kon helaas geen finale rijden en werd daardoor derde. De tweede plek was voor onze nieuwkomer Old Skool, die ontzettend veel potentie heeft maar helaas de pech had dat de aandrijfas kapot ging. De eerste plek was voor de Chain Reaction II, die goed het gas erop hield. Afsluitend waren de Zware Specials. De Spitfire beet de spits af en kwam al hobbelend ongeveer halverwege, wat hem een vierde plek opleverde. De derde plek ging naar de Mighty Duck, die eerder zo´n  mooie rechte run maakte, maar nu moest stoppen iets over de helft om niet over de zijlijn te gaan. De tweede plek was voor de Green Hornet, die lekker bezig was maar bij 79 meter een knal gaf. Toen was het helaas over… En de onbetwiste eerste in deze klasse, met ruim 96 meter, is de Tazmanian Devil, die er altijd weer een sensatie van maakt.
Al met al een zeer geslaagde wedstrijd!! Op naar volgend jaar.

Wedstrijd Made

Op vrijdagavond 16 juni was het weer zo ver: Made’s Powerweekend. Een evenement waar wij allen elk jaar weer naar uitkijken. Op vrijdagavond trappen wij het weekend vol geweld op de baan af. Een ‘nieuwe’ deelnemer bij ons bleek een oude bekende te zijn; de Dirty Driver, omgedoopt tot The Alien, mochten wij deze wedstrijd ontvangen om zijn kunsten op de baan te laten zien in de standaard klasse.  Ook aan de start in de de lichte Special klasse verscheen een auto terug van weggeweest: de Chain Reaction II mocht deze wedstrijd de strijd aangaan met de Madness. Dat maakt het voor de bestuurder van de Madness toch een stuk leuker, want helaas waren zijn andere tegenstanders niet klaar voor de strijd op deze wedstrijd.

Helaas voor de Alien was zijn eerste run van dit seizoen niet de allerbeste, omdat hij op 6 cilinders liep in plaats van 8. Hoewel de meeste auto’s een mooie eerste run wisten te rijden, waren er wel nog een paar auto’s die opvielen. De No Mercy had dan wel een full pull, maar kwam daar al bokkend, hortend en stotend. Het is duidelijk dat daar iets niet loopt zoals het zou moeten. De Mighty Duck was ook op weg naar die full pull, maar hield bij de 70 meter ineens op. Maarja… zonder benzine kom je natuurlijk ook nergens. Door het gebrek aan benzine stond de carburateur in de fik. Gelukkig werd  het probleem opgelost voor de tweede run. In deze tweede run wist de Alien een knagend gevoel bij iedereen los te maken door een paar centimeter voor de 100 meter ermee op te houden. So close! De Just For Fun kreeg even een nieuwe rijder: Daniëlle heeft jaren lang veel voor de vereniging gedaan, maar nog nooit had zij meegemaakt hoe het nu is om in zo’n auto te rijden. Dat werd haar wel gegund, dus mocht zij de tweede run in de Just For Fun rijden. Na even oefenen verscheen ze aan de start en maakte die full pull. Helaas deed de Dustmaker dat niet, die kwam niet lekker weg en wist zich niet te plaatsen voor de finale. Nog een auto die zich helaas niet wist te plaatsen voor de finale was de Spitfire. Hoewel deze de tweede run heel netjes weg ging, hield het na 75 meter gewoon op, wat niet genoeg was om zich te plaatsen.

De finalerun. Waar het allemaal om draait. De Mask verscheen niet in de finale omdat zijn koppeling eruit geblazen was. Dat is balen… Toch eindigde de Mask op de vierde plek, want hij heeft het wel tot de finale geschopt! De Bounty Hunter pakt de linkerkant van de baan, en zet het gas erop. Die pakt meteen een Full Pull in de finale! De Just For Fun ging niet met zo’n tempo af als de Bounty Hunter, maar wist met 11 centimer verschil van de nummer 3 op de tweede plek te eindigen. Deze nummer 3 was de Twister, die eerst even rustig probeerde grip te krijgen om daarna het gas erop te gooien. De Dustmaker rijdt buiten mededingen mee in de finale en doet dat hartstikke mooi. Ook de Dustmaker pakt het linker pad en heeft verrassend veel grip. Helaas mist het tempo. De Dustmaker eindigde vijfde. De Alien zette een hele nette finalerun neer, daar zit potentie in. In deze finale eindigde hij zesde.

In de Lichte Special klasse zette de Madness een mooie afstand neer. De Chain Reaction liep beter dan de runs ervoor, maar miste de power om de Madness van die eerste plek te stoten.

In de Zware Special klasse ging de Spitfire mooi weg, maar halverwege de baan was het klaar. De Spitfire eindigde vijfde. Vierde werd de Green Hornet, die vol geweld weg ging, maar recht op de zijlijn afging. Daarom moest hij abrupt stoppen en werd hij gediskwalificeerd voor de finale. Op de derde plek de No Mercy, die hortend en stotend iets verder kwam dan de Spitfire. De tweede plek was voor de Mighty Duck, die heel mooi bijna tot het einde van de baan reed. Die had schijnbaar ergens nog wat benzine gevonden. De welverdiende eerste plaats was voor de Tazmanian Devil, die ook afstevende op het einde van de baan.

Na een spannende wedstrijd was het tijd voor de prijsuitreiking en daarna om alle auto’s weer in te laden. Echter lieten sommige teams dat even achterwege en begonnen aan het feestje van de avond; verschillende teams bleven slapen bij het evenement. Bier, BBQ’s, internationale trucks en traktoren die aankomen, er viel ook die avond en nacht een hoop te beleven. Het moge duidelijk zijn; dit weekend is goed ingeluid!

Wedstrijd Berkel-Enschot

Op zaterdagavond 22 april waren we welkom bij Trekkertrek Berkel-Enschot. Altijd een leuke wedstrijd om te rijden, omdat de DCPO in de avond de enige op de baan zijn; je weet dus zeker dat het publiek echt komt voor jou. Helaas was er dit jaar niet erg veel publiek, wat ermee te maken kan hebben dat we stonden te klappertanden van de kou. Desalniettemin hebben we een erg leuke wedstrijd neergezet. Een avondwedstrijd leent zich ervoor om je auto te laten opvallen in het donker met LED verlichting, dus meerdere teams straalden op de baan. De eerste run was met name even een testritje; meerdere teams kwamen erachter dat de baan erg droog was. Zo kwam de Dustmaker moeilijk weg en groef de Bounty Hunter zich in; dat betekent bandjes wisselen voor de volgende run. In de Lichte Special klasse had de Madness wat opstartmoeilijkheden, waardoor de Black Jack eerst moest. Na de succesvolle run van de Black Jack wist de Madness zich ook te kwalificeren voor de finale. Bij de Zware Special bleek dat de Al Capone een scherm was vergeten, dus die ging als laatste; het scherm moest namelijk eerst nog worden opgehaald. Helaas bleek er ook een olielek te zijn. De Al Capone ging wel lekker weg, en laat potentie zien. De No Mercy had ook wat problematiek; hier bleek het probleem wat losgelopen bouten te zijn, dus de mannen hadden wel weer even wat sleutelwerk. De Green Hornet liep fantastisch en zette een indrukwekkende run neer, ook de altijd indrukwekkende Tazmanian Devil zette een mooie run neer. Mighty Duck liep niet mooi, maar wist zich wel te kwalificeren voor de finale. De Spitfire helaas niet. In de tweede run ging er bij de zware specials echter wel het één en het ander mis, waardoor een aantal deelnemers uitvielen voor de finale. De Spitfire wilde duidelijk naar huis, want ging dwars de baan over zonder te sturen. Het bleek dat er een schakeltje miste van de stuurketting. Klein euvel, maarja zonder sturen kun je niet… Ook de altijd sterke Tazmanian Devil moest zich helaas gewonnen geven toen de cilinderkop scheurde. Terug naar de Standaard klasse, voor de finalerun. De Mask besloot de sleepwagen een optater te geven en ging er vervolgens vandoor, met een erg mooie run. De Just For Fun werd even ingehouden omdat er geen grip was, maar zette voor die auto een mooie run neer. Ook de Dustmaker maakte een mooie run, de bestuurder hield het gas er goed op. De Twister groef zichzelf in bij poging 1, maar bij poging 2 ging het hartstikke mooi. De Bounty Hunter besloot rustig weg te gaan en gooide het gas daarna vol open, waardoor hij zich deze wedstrijd nummer 1 mocht noemen. Bij de Lichte Specials besloot de Black Jack de geest te geven; waarschijnlijk een kapotte drijfstang van de 1e cilinder. De Madness ging hem voorbij en behaalde in die klasse de eerste plaats. In de Zware Special bleven er nog een aantal deelnemers over die de strijd aangingen. De Mighty Duck ging heel rustig weg, maar kwam er toen ook niet goed meer bij, want hij loopt nog steeds niet helemaal lekker. Ook de No mercy klonk niet helemaal goed en liep niet zo mooi als we er normaal van verwachten. De Green Hornet stopte halverwege; omdat hij toch al had gewonnen! Al met al een spectaculaire avondwedstrijd waar we weer veel plezier hebben gehad om de power op de baan te krijgen. Nu op naar Made!

Wedstrijd Herwijnen

Op zaterdag 8 april gingen wij allen opgetogen richting Herwijnen voor de eerste wedstrijd van het jaar bij de Boeruh Rock. Voordat we gingen starten brak het zonnetje door, met heerlijk weer en een super baan hadden we er allemaal zin in. Helaas traden er bij sommige auto’s al problemen op voordat zij voor de sleepwagen konden verschijnen; bij de Al Capone was er een bout afgebroken en nieuwkomer Madess bleek problemen te hebben met de startmotor. Dus de mannen hadden gelijk wat te doen; sleutelen met die hap!

Ondertussen begonnen we met de Superstandaard klasse. De Dustmaker, terug van weggeweest, mocht als eerste voor de sleepwagen verschijnen. Spinnende bandjes als een malle, maar het tempo zat er niet in, waardoor de Dustmaker zich niet wist te plaatsen voor de finale. De Twister reed deze eerste run voorzichtig weg en behaalde netjes de 100 meter, maar eindigde met een kapotte koppeling. De rijder van de Bounty Hunter hanteerde een andere tactiek en ging vol gas weg, gas d’r op en gaan! De full pull behaalde hij makkelijk. Vervolgens was de Mask aan de beurt. De harde baan is een prima baantje voor deze diesel, die prima grip had en ook ging voor de full pull. Ten stotte verscheen de Just For Fun op de baan, die met de straatbandjes en weinig gewicht niet zoveel grip had. Toch reed de Just For Fun netjes naar de 100 meter om zich zo te plaatsen voor de finale.

Vervolgens was de Lichte Special klasse aan de beurt. Slechts twee deelnemers op deze dag, maar beide auto’s die zorgen voor sensatie. De Black Jack deed wat we ervan gewend zijn en plaatste zich voor de finale. De Madness, die problemen had met de startmotor, moest even ‘aangetrokken’ worden door een trekker, maar kon daarna zijn eerste run maken. Het gas werd een paar keer teruggenomen, misschien omdat de rijder nog even moest wennen aan het rijden met een special, wat toch heel anders is dan de superstandaard waaraan hij gewend is! Helaas heeft deze auto zich niet weten te plaatsen voor de finale, maar toch was het een heel fijne eerste run.

Ten slotte was het aan de Zware Specials over de baan te heersen. De Tazmanian Devil mocht de spits afbijten voor deze klasse. Wat kunnen we nou nog zeggen over deze auto? Voor je het weet is ‘ie bij de 100 meter, en hoe. De Green Hornet was de tweede in deze klasse, ook terug van weggeweest. Bij zijn laatste wedstrijd liet de auto de rijder al snel in de steek, maar dat was nu wel anders! Waar de Tazmanian Devil de laatste jaren de onbetwiste nummer 1 was, krijgt deze nu flink wat concurrentie van de Green Hornet… De 100 meter was al snel behaald. Nog zo ééntje de terug is van weggeweest; de Mighty Duck. Appeltje eitje voor de Mighty Duck, rustig weg en dan gas d’r op, naar de 100 meter. Vervolgens was de Spitfire aan de beurt. Na een paar metertjes besloten dat het niet lekker ging en opnieuw aanhaken, helaas ook bij de volgende poging geen 100 meter. Daarna was de Al Capone aan de beurt, de hulptroepen hebben een nieuwe bout gebracht. Wat meteen opvalt aan deze auto is hoe rustig hij loopt. Het wegrijden van deze auto was glorieus; nog niet eerder liep de auto zo mooi. Helaas klonk na een tijdje een rakketak-geluid en toen was het over. De koppakking eruit geblazen. Zo jammer! Ten slotte de No Mercy. De No Mercy probeert het dit jaar met een nieuwe motor. En de gekozen strategie was: gaan met die banaan. En dat ging goed.

In de finale bij de superstandaard eindigde de Bounty Hunter op de eerste plaats, die deed wat we ervan gewend zijn. Op de tweede plaats de Mask, die niet de snelheid heeft van de Bounty Hunter maar die wel goed grip had. Op de derde plek de Just For Fun; ook met iets meer gewicht nog te weinig grip voor een hogere plek. Op de vierde plek de Twister, die met een kapotte koppeling niet meer voor de sleepwagen kon verschijnen. Op de vijfde plek de Dustmaker, die deze tweede run mooier weg kwam dan in de eerste run.

Bij de finale van de Special Licht een eerste plek voor de Black Jack, die een mooie run reed. De Madness wilde niet meer starten, ook niet met behulp van een trekker, dus heeft geen finalerun kunnen rijden. Met twee deelnemers werd hij wel automatisch tweede.

De finale van de Zware Special beloofde een spannende te worden. De Taz wist een eerste plek te behalen, maar ging wel gevaarlijk dicht langs de zijlijn. Gelukkig nog net binnen de baan. Bij de No Mercy werd hier en daar wat ingehouden, waardoor die op de tweede plek eindigde. De Mighty Duck liep niet helemaal lekker, maar wist een derde plaats te behalen. De vierde plaats was voor de auto die qua meters eerste had kunnen worden; de Green Hornet. Helaas ging deze wél over die zijlijn heen, waardoor een diskwalificatie volgde. De vijfde plaats voor de Spitfire, die zich niet had geplaatst voor de finale en dus de finale buiten mededingen meereed. De zesde plaats was voor de Al Capone, die niet buiten mededingen kón meerijden in de finale, omdat hij niet meer gemaakt kon worden voor de finale.

Al met al hebben we een spannende en leuke wedstrijd gehad, met nieuwe auto’s en oude bekenden, hier en daar wat kapotte onderdelen, een wcpotten race om naar te kijken na de wedstrijd en een hele leuke sfeer onderling. Op naar Berkel – Enschot!